Voor anker gegaan - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Gilbert Schellart - WaarBenJij.nu Voor anker gegaan - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Gilbert Schellart - WaarBenJij.nu

Voor anker gegaan

Door: Ludy en Gilbert

Blijf op de hoogte en volg Gilbert

28 Juli 2015 | Verenigde Staten, Anchorage

Zelf je bagage inklaren, we hadden ons er zo op verheugd. Helaas, bij Iceland Air deden ze daar niet aan en dus was het aansluiten bij wat aanvankelijk nog een kleine rij was. Maar wanneer dan ook nog eens de systemen niet optimaal functioneren ja dan.....stel je uiteindelijk vast dat de gehele procedure 1,5 uur heeft geduurd. Een goed begin want zo wen je meteen aan het juiste ritme dat nu eenmaal bij vakantie hoort. Dat tempo hebben we ook vastgehouden na aankomst in Anchorage. In alle rust hebben we de stad - relatief jong en een typisch Amerikaans product qua indeling - in de vroege avond verkend. Maar dan is daar ineens die behoefte aan een versnelling en waar kun je die beter ondergaan dan tijdens de maaltijd in een hardrock café. Echt iets voor ons, nietwaar? De volgende dag stond vooral in het teken van wat cultuur en geschiedenis opsnuiven. Uiteraard besteedt men hier veel aandacht aan ene captain Cook, die bij zijn vele omzwerving onder andere de kust van Alaska in kaart heeft gebracht. Als blijk van waardering heeft men een toegang over water naar dit deel van Amerika naar hem genoemd. Tja, dat de oorspronkelijke bewoners al eeuwen voor zijn ontdekking die route gebruikten, werd gemakshalve vergeten. Zij moesten gewoon blij zijn dat de beschaafde blanken hen in de vaart der volkeren wilden opnemen. Blij, zijn die verschillende stammen daarvan niet geworden. Dat hebben we geleerd in het Anchorage museum, maar ook dat verschillende groepen in harmonie met hun omgeving leefden en onenigheid tussen stammen soms met een zangwedstrijd werd opgelost. Stel je dat eens voor wat dat had betekend voor Nederland. Met "De Toppers" hadden we elke vijand verdreven. Morgen, dat is dus dinsdag, verlaten we Anchorage waarover de bewoners zelf oordelen dat het beste van deze stad is dat het slechts een paar kilometer verwijderd is van de wildernis. We rijden naar Talkeetna, wie kent dat plaatsje niet, en hopen dat het weer een vlucht toelaat naar- en hopelijk ook een landing op Mt. McKinley. Oh ja, laten we niet vergeten te vermelden dat volgens de beschrijving ons locaties te wachten staan zonder elektra en telefoonaansluitingen. Dat wordt dan onderweg weer zoeken naar locaties die van alle gemakken van deze moderne tijd zijn voorzien.

• 28 Juli 2015 - 08:16

Wolf:

Hi L&G.

Klinkt allemaal goed, zeker dat "Hard Rock Cafe" .
    Het enige wat een beetje tegen valt is die foto. Ik had Gilbert verwacht met zo'n mouwloos leren vestje, 'kistjes' en met grote tattoos op de armen en schouders en Ludy strak in het leer zwarte ogen en centimeters lange zwarte nagels...
    Volgende keer een beetje meer in stijl gekleed gaan graag :-)
    Wij hebben hoge verwachtingen ...
    Groetjes,
    W&S

• 28 Juli 2015 - 10:03

H.Dupont:

Veel plezier en tot het volgende verslag. Groetjes uit Zürich. Hoe is het weer in Alaska?

• 28 Juli 2015 - 17:31

Lisette:

Lieve pap en mam,

ik blijf zeggen fsy ik 'JALOURS' ben op de FANTASTISCHE reis die jullie maken en alle geschiedenis die jullie leren!
    Ik hoop dat de temperatuur goed is (dat je goed weet wat je aan kunt trekken en wat niet) en dat jullie maar heel thuiskomen (met de beloofde(?) ijsbeer voor mij? ;)!!!

Geniet super veel van jullie vakantie! Ik zal mijn best doen jullie niet al te veel te missen! ;)

Jullie dochter