The Sound of nature - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Gilbert Schellart - WaarBenJij.nu The Sound of nature - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Gilbert Schellart - WaarBenJij.nu

The Sound of nature

Door: Ludy en Gilbert

Blijf op de hoogte en volg Gilbert

07 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Anchorage

Wat moet je nu vertellen over de "Prince William Sound" wanneer je zelf sprakeloos bent bij de aanblik van een muur van ijs, die door de Meares Gletsjer naar zee wordt geduwd. Voor menigeen het hoogtepunt van de dag. Een dag waarin wij, varend tussen met gletsjers bedekte bergen, met volle teugen in die fjord hebben genoten van wat de natuur voor ons in de aanbieding had. "Bald Eagles", zeeotters, zeeleeuwen, dolfijnen en walvissen, ze kwamen allemaal even tevoorschijn voor een fotomomentje. En dan te bedenken dat 26 jaar geleden - na een ramp met een olietanker die de hele sound onder de olie zette - dat allemaal was verdwenen. Slechts tien procent van de weggestroomde olie wist men te verwijderen, de rest moest aan de natuur worden overgelaten. Op een enkel vervuild stuk heeft de natuur zich grotendeels daarvan hersteld. Flora en fauna zijn teruggekeerd, alleen de haringstand laat nog behoorlijk te wensen over. Uiteraard - zoals bekend mag worden verondersteld kent onze leergierigheid geen grenzen - hebben we ons ook nog laten voorlichten over de wijze waarop hier zalm wordt gekweekt en hoe die op een zeker moment de vrijheid wordt gegund om een paar jaar later te worden gevangen. En ik moet zeggen, ze smaken heerlijk! Op donderdag zijn we nog een keer ingescheept en wel voor de 2,5 uur durende overtocht van Valdez naar Whittier om vandaar het laatste stuk met de auto af te leggen naar Anchorage. Aan boord hebben we nog een keer genoten van de Sound. Ook de rit langs de baai naar die grote stad, aan de Cook Inlet, was de moeite waard. Helaas lieten de Witte Dolfijnen zich die dag niet meer zien. Jammer, maar je kunt ook niet altijd op je wenken worden bediend. Morgenochtend om vijf uur in de ochtend(!) worden we opgehaald voor onze vlucht naar het noordelijkste puntje van Alaska. Ja, ja je moet er wat voor over hebben om in Barrow, ver boven de poolcirkel, twee nachten te willen verblijven. We zijn benieuwd wat ons daar te wachten staat en bij welke temperaturen. Want tot nu toe zijn we met een gemiddelde van zo'n 20 graden behoorlijk verwend. Tenslotte; het is echt louter toeval dat we nu weer in dat ene café - met die harde muziek - plaats hebben genomen voor de avondmaaltijd.

• 07 Augustus 2015 - 15:18

Henny & Tony:

Leuke informatieve reisverslagjes en mooie foto's van een spectaculaire omgeving!

Geniet er nog van!

• 07 Augustus 2015 - 23:29

Lisette:

Hoi mam en pap, pap en mam,

Ik heb weer met volle teugen genoten van jullie belevenissen. Ik hoop ook zeer veel foto's te zien, als jullie thuiskomen.

Jullie dochter