There is no future without remembrance - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Gilbert Schellart - WaarBenJij.nu There is no future without remembrance - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Gilbert Schellart - WaarBenJij.nu

There is no future without remembrance

Door: Ludy en Gilbert

Blijf op de hoogte en volg Gilbert

20 November 2015 | Thailand, Kanchanaburi

,,"We have an issue" was de openingszin van onze gids Rod Beattie op woensdagochtend. Het onderhoud aan de beruchte Hellfire Pass was nog niet afgerond met als gevolg dat deze voor bezoekers dan ook niet toegankelijk was. Geen probleem want de zogenoemde Hintok Cutting, eveneens een doorgang door rotsen, zou volgens Rod een evenzo duidelijk beeld geven van de wijze waarop de krijgsgevangenen een dergelijke zware klus moesten klaren. "We have another issue", was even later de volgende opmerking. Omdat de elektriciteitsvoorziening het in onze omgeving liet afweten kon de geplande lunch geen doorgang vinden en moest ook hier geïmproviseerd worden. Het moet gezegd worden dat beide alternatieven de toets der kritiek glansrijk hebben doorstaan. Over de heerlijke lunch hoeven we verder niet uit te weiden maar wel over de doorkliefde berg, de Hintok Cutting dus. Vanaf het moment dat dit deel van het traject voor je opdoemt, word je door de dimensie ervan overvallen. Het is nauwelijks voor te stellen dat men tijdens de regenperiode, en bij de altijd hoge temperaturen in dit deel van de wereld, binnen een aantal maanden in staat is geweest deze doorgang te forceren. Er was weliswaar voor die tijd modern materieel voorhanden maar een aanzienlijke menselijke inspanning bleef onontbeerlijk. Bodem en rotsen moesten ook worden gebroken met pikhouwelen, scheppen en schoffels en vervolgens in manden en zakken worden weggedragen. Voorts werden mokers en metalen pennen gebruikt om gaten te maken voor dynamiet. Wat dit deel van het spoorwegtraject eens te meer bijzonder maakt is dat vlak daarnaast ook nog eens, en over een aanzienlijke lengte, een 7 meter hoge spoordijk moest worden aangelegd. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen hoe dat moet hebben aangevoeld om het op de door de moesson doorweekte, modderige en glibberige talud steeds weer met een emmer zand omhoog te moeten lopen. En dat bij lange werkdagen. Daarbij waren dagen van 18 uur geen uitzondering in deze periode in 1943. Uitgeput moeten die mannen zijn geweest omdat men ook nog eens elke dag, vaak in de duisternis, over geaccidenteerd terrein van- en naar het kamp moest lopen. Je vraagt je soms af, hoewel hij waarschijnlijk in die periode aan het traject in Birma te vinden was, of vader ook een dergelijke belasting heeft ervaren. Enfin, weer terug naar onze indrukken van dit traject. Een zogenoemde "three tier bridge" verbond de eerder genoemde spoordijk met een even hoog deel van het baanvak een flink stuk verder. Op dat punt aangekomen zag onze gids zich echter genoodzaakt om twee personen te zoeken die ons vooruit waren gegaan en, tegen de afspraak in, nog niet waren teruggekeerd. Onder andere ondergetekende stelde voor om hem daarbij te vergezellen. Deze uitleg zou in de context van deze bijdrage geen zin hebben gehad, ware het niet dat daardoor toch door een paar mensen de Hellfire Pass werd bereikt. Na de uitleg bij Hintok kon nu worden volstaan met de aanblik van een enorme doorgang die in zo'n 10 maanden tijd door de Australiërs maar vooral door de Britten is gerealiseerd. Het was een leerzame middag, die ons een kleine inkijk gaf in de dagelijkse beslommeringen van de krijgsgevangene aan deze spoorlijn. Maar het was uiteindelijk ook een redelijk inspannende tocht geworden die ons behoorlijk heeft doen zweten. Op het eindpunt wachtte ons echter frisdrank, een gekoelde natte doek, de airconditioned bus en 's avonds de warme maaltijd. Heel anders dan zij die zich hier ruim 70 jaar geleden in het zweet hebben moeten werken. Het laat je ongewild in gepeins verzinken. Gedachten maar vooral vragen kwamen op vrijdag in ons op toen een van de medewerkers van het onderzoekscentrum met aanvullende informatie kwam over vader. Wij wisten al met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat hij in Birma aan het werk is gezet. Nu weten we ook dat hij eind 1944 in Kanchanaburi was om later op transport te worden gezet naar Saigon. Helaas bleef het daarbij, maar we zijn weer een eindje verder gekomen. Dat verzinken in gedachten hadden wij ook bij een bezoek aan het Jeath museum waar de soms afschuwelijke details van het krijgsgevangenschap in beeld worden gebracht. Op vrijdag heeft menigeen zijn eigen overpeinzing gehad tijdens twee herdenkingsbijeenkomsten op de erebegraafplaatsen van Kanchanaburi en Chungkai. Een waardige afsluiting van deze pelgrimsreis. En wij...? Wij moeten het allemaal nog even laten indalen om tot een soort eindoordeel te komen. Over een paar dagen wellicht.

• 20 November 2015 - 23:45

Jan Colijn:

Het indalen gaat puzzelstukjes samen voegen Gilbert.

• 21 November 2015 - 02:37

Gladys:

Voor mij een indrukwekkende ervaring, waar ik kon voelen, zien, ruiken en ervaren...diep respect voor alle krijgsgevangenen aan de Birma spoorweg. Na alle info heb ook ik nog heel veel waar ik over moet nadenken...dat moet bezinken... Een plek geven is er nog nie bij, maar wel meer begrijpen. Een onvergetelijke ervaring, dankbaar om deze reis te hebben mogen doen.

• 21 November 2015 - 12:10

Hans Dupont :

Bedankt ook ik heb ter plekke veel aan mijn zwager moeten denken.

Verslag uit: Thailand, Kanchanaburi

De Birma Spoorweg, een verzwegen verleden

Slechts sporadisch - en dan nog summier - kwam er een antwoord op onze vragen, zoals die keer in het zwembad toen wij het lange litteken op zijn been zagen. Maar over die zware jaren als krijgsgevangene bij de aanleg van de Birma spoorweg deed hij er altijd het zwijgen toe. En zelfs als kind voelde je aan dat mijn vader ons niet tot dat deel van zijn leven wilde toelaten. Om ons te beschermen of om niet meer herinnerd te worden aan die ellendige tijd? Wie zal het zeggen. En wij respecteerden die stilte. Maar decennia later blijkt dat juist dat zwijgen een elementair deel van ons leven is geworden dat zich steeds vaker aan ons opdringt maar ons vooral met vragen laat zitten. Vragen over de manier hoe hij de zeetransporten in overvolle boten heeft beleefd en hoe hij wist te overleven onder erbarmelijke omstandigheden toen de vluchtigheid van het leven zo duidelijk zichtbaar werd. Wij kunnen het hem niet meer vragen en dus moet elders naar antwoorden worden gezocht en waar kun je die dan beter zoeken dan op die plekken waarover hij in alle talen zweeg. De komende dagen zullen wij een tocht maken langs een aantal kampen waar gevangenen met veelal primitieve middelen een ruim 400 kilometer lange spoorlijn van Thailand naar Birma hebben aangelegd. Wij hebben geen idee welke indrukken wij daar op zullen doen, hoe het ons zal raken en of wij überhaupt iets zullen meekrijgen waardoor achter sommige vragen een antwoord kan worden geschreven. Waar mogelijk zullen we die met jullie delen.